Menüü

Vaata ka: alkoinfo.ee / hiv.ee

Energiajoogid

  • Energiajook sisaldab mitmeid ergutava toimega koostisosi, näiteks kofeiini ja tauriini.
  • Energiajook pole seesama, mis spordijook.
  • Energiajoogi tarvitamine ei anna energiat juurde, vaid aitab ära kasutada organismi juba olemasolevaid energiavarusid. See kurnab organismi ning tekitab hiljem suuremat väsimust.

Energiajoogid justki parandaksid tarvitaja vaimset ja kehalist võimekust. Tavalistest karastusjookidest erinevad nad selle poolest, et sisaldavad mitmeid ergutava toimega koostisosi. Energiajook sisaldab tavaliselt süsivesikuid, vitamiine, kofeiini ja teisi toimeaineid, sealhulgas tauriini, kreatiini, glükuronolaktooni, hõlmikpuu- (ehk ginkgo-) ženšenni ja piimohakaekstrakti.

Tihti aetakse omavahel segi energiajook ja spordijook. Spordijook sisaldab kaht iseloomulikku komponenti – süsivesikuid energiaallikana ja elektrolüüte higiga kaotatud mineraalainete korvamiseks. Energiajook sisaldab aga lisaks ka kofeiini, mis soodustab vee eritumist organismist ja tõstab vererõhku.

Kõige suuremaks ohuks energiajoogi puhul peetaksegi selle kõrget kofeiinisisaldust. Kofeiin võib tekitada ärevust, murelikkust, aga ka väga tõsiseid südamehäireid. Suur probleem energiajoogi ohutuse hindamisel on ka asjaolu, et ei ole veel piisavalt andmeid energiajoogi koostisosade koostoime kohta: me teame veel liiga vähe tema pikaajalisest mõjust eriti noorte organismile.

Osades riikides on mõne energiajoogi müük keelatud, mõnedes riikides kehtivad ostmisel vanusepiirangud. Kindlasti ei tohiks energiajooke juua südamehaiged, lapsed, lapseootel naised ja rinnaga toitvad emad!

Tarvitamine ja selle mõju

Energiajook ei ole tavaline karastusjook, mida võib juua janu kustutamiseks. Selle tarvitamisega peavad olema ettevaatlikud isegi terved inimesed. Energiajoogi nimetus on tegelikult petlik, sest hoolimata kõlavatest reklaamlausetest ei anna energiajook tiibu ega organismile olulisel määral lisaenergiat. Küll aga aitab see põhjalikumalt ära kasutada organismi olemasolevaid energiavarusid. See aga kurnab organismi ja tekitab hiljem veelgi suuremat väsimust. Intensiivsele tööperioodile peab kindlasti järgnema küllaldane puhkus jõu taastamiseks.

Ainus energiat andev koostisosa energiajookides on suhkur, sarnaselt karastusjookidega. Samas muutuvad üha populaarsemaks kunstlike magusainetega energiajoogid, mille energiasisaldus on nullilähedane.

Rohke energiajoogi tarvitamine võib rikkuda organismis elektrolüütide tasakaalu, tekitada iiveldust ja oksendamist ning südame rütmihäireid. Hiljuti tehtud uurimustest on selgunud, et mõne energiajoogi joomisel võib suureneda oht haigestuda II tüübi diabeeti.

Energiajoogi peamised koostisosad

Kofeiini leidub umbes 60 taimes. Kofeiini sünonüümid on guaraanas leiduv guaraniin, tees sisalduv teiin ja Yerba Mate puu lehtedes olev mateiin. Erinevalt kohvist, mida reeglina juuakse aeglaselt ja söögikorra lõpus või koos hommikusöögiga, juuakse energiajooki toidust eraldi ja suhteliselt kiiresti. See soodustab kofeiini kiiret imendumist organismi.

Kofeiin tõstab vererõhku, parandab aju ja lihaste varustamist hapniku ning toitainetega, suurendab südamelöökide arvu ja südame töö efektiivsust. Kofeiin toimib ka diureetikuna ehk vee väljutajana. Tänu nendele omadustele peletab kofeiin ajutiselt väsimuse ja suurendab nii vaimse kui ka füüsilise töö võimet.

Mõju rasedatele: lapseootel naised peaksid kofeiini tarvitama väga ettevaatlikult, sest selle liigtarvitamist seostatakse raseduse katkemisega. Äärmuslikel juhtudel võib kofeiini liigtarvitamine olla surmav, seda seostatakse kofeiini mõjuga südame-veresoonkonnale.

Teiiniks kutsutakse kofeiini, mis on tee sees. Teiin pärineb teepõõsa lehtedest, kofeiin aga kohvipuust. Mõlema aine keemiline ülesehitus on sama. Võrreldes muude kofeiini sisaldavate jookidega sisaldab tee kofeiini/teiini tunduvalt vähem, seepärast ei ole tema mõju nii ergutav. Üks tass musta teed sisaldab umbes 40 mg, rohelist teed umbes 20 mg ja valget teed umbes 15 mg kofeiini (tass kohvi sisaldab umbes 80 mg kofeiini).

Tauriin on orgaaniline hape, mida leidub sapi koostises ja väiksemates kogustes ka loomade teistes kudedes. Inimeste seas on levinud arvamus, et tauriin vähendab ärevust ja tõstab meeleolu. Usaldusväärsed katsed inimestega siiani siiski puuduvad. Tarvitades 500 ml energiajooki, saab meie organism 1000–2000 mg tauriini, mida on kuni viis korda rohkem päeva jooksul tavatoidust saadavast tauriini kogusest. Olemasolevad uuringud seostavad suurtes kogustes tauriini tarvitamist suurenenud aktiivsuse ja liikumishäiretega. Viimane on tingitud tauriini mõjust kesknärvisüsteemile.

Guaraana on Amazonase jõgikonnas kasvava ronipuu seemnetes sisalduv stimuleeriva toimega aine. Seemnetes sisalduv guaraniin on kofeiini sünonüüm, kuid ostjate teadmatust ära kasutades reklaamitakse guaraanat tihti kui unikaalset stimulaatorit. Võrreldes kohviubadega sisaldavad guaraana seemned ligi kolm korda rohkem guaraniini. Guaraana tarvitamisel kiireneb ainevahetus, paraneb mälu ja meeleolu. Inimesed arvavad tihti ekslikult, et guaraanal on vähem kahjulikke kõrvalmõjusid kui kofeiinil, seepärast kasutatakse seda ka laialdaselt energiajookides.

Inimese maks toodab glükoosist glükuronolaktooni, mis on peaaegu kõigi sidekudede struktuurikomponent. Seda leidub ka mõnes taimes. Kliiniliselt on tõestatud, et glükuronolaktoon vähendab unisust, tõstab vaimset võimekust ja reaktsioonikiirust.