Menüü

Vaata ka: alkoinfo.ee / hiv.ee

Üledoos ja esmaabi

Üledoosi või selle kahtluse korral helista 112!

Üledoosi sureb Eestis igal aastal ligi 100 inimest.

Mis on üledoos?

Üledoosiks nimetatakse seisundit, kus inimene on sisse võtnud nii palju uimastit, et tema organism ei suuda sellega toime tulla. Sõltub ainest ja kogusest, kas tulemuseks on väga halb enesetunne, tõsine terviserike või surm.

Sageli võetakse liiga palju uimasteid teadmatusest – ei teata, kui puhas või kange tarvitatav aine on või oletatakse ekslikult, et valitud kogus on sobiv. Illegaalsete uimastite tootmist ja puhtust ei kontrolli keegi ning üsna lihtne on sattuda tavalisest kümneid kordi kangema uimasti otsa.

Üledoosi ohtu satutakse sageli siis,  kui:

  • on madal tolerantsus (tundlikkus mingi aine suhtes)
  • ollakse hiljuti vanglast vabanenud/rehabilitatsiooni lõpetanud
  • toimub tagasilangus peale remissiooni ( teatud perioodi vältel puhtana püsimine)
  • narkootikume kasutatakse koos alkoholiga või kombineeritakse mitut narkootikumi (sh metadoon)
  • võetakse liiga suur kogus
  • tarvitatakse üksi
  • ollakse algaja või uue aine tarvitaja
  • ei teata narkootikumi „puhtuse“ taset

Mitte kunagi ei tohi uimasteid tarbinud inimesele anda juua alkoholi!

Uimasteid tarvitanud inimest ei tohi jätta üksinda!

 

Kui näed inimest, kes on saanud üledoosi või sa kahtlustad seda, siis:

  •  helista kiiresti numbril 112;
    • Ütle asukoht (koht, kus üledoosi võtnud inimene viibib ning mis tahes märgid, mis võivad aidata kiirabi meeskonnal kannatanut võimalikult kiiresti leida).
    • Kirjelda kannatanu seisundit (näiteks: teadvusel/teadvuseta, hingab/ei hinga). NB! Kui on teada, missugusest uimastist inimene üledoosi sai, tuleb seda kindlasti häirekeskuse töötajale öelda!
  • Kui kannatanu on teadvusel, aseta ta jahedasse õhurikkasse kohta poollamavasse asendisse seljaga vastu seina. Uuri, mida ta on tarvitanud ning räägi temaga pidevalt, et ta ei kaotaks teadvust. Ära pane kannatanut voodisse, seal võib ta teadvuse kaotada.
  • Kui kannatanu kaotab teadvuse, keera ta külili, et vältida okse sattumist hingamisteedesse. Muidu tekib tõsine lämbumisoht.
  • Kui hingamine lakkab, ole valmis tegema suust suhu hingamist.
  • Eemalda kannatanult hingamist takistavad riided.
  • Ära jäta kannatanut üksi!

 

NALOKSOON

on ravim, mis võib opioidi (fentanüüli/heroiini/metadooni) üledoosi korral PÄÄSTA INIMESE ELU.

 

Tervise Arengu Instituut käivitas 2013. aastal programmi „Naloksooni kasutamine narkootikumide üledoosidest tingitud surmade ennetamiseks“, mille eesmärgiks on vähendada uimastite üledoosidest põhjustatud surmajuhtumite arvu. Programmi raames jagatakse uimastisõltlastele ja/või nende lähedastele juhiseid üledooside ennetamiseks ning naloksooniga eeltäidetud süstlaid.

 

Naloxone Hydrochloride on ohutu ravim, mida üledoosi korral süstitakse kannatanu lihasse ja mis blokeerib narkootikumi mõju ajus 30–90 minutiks.

 

Kui Sa tarvitad opioide või kui seda teeb Sinu lähedane, võid pöörduda järgnevalt nimetatud asutuste poole naloksooni eeltäidetud süstla ja selle kasutamise koolituse saamiseks:

OÜ Tervisekeskus Elulootus, Erika 5a, Tallinn, kontakttelefon +372 564 74501, e-post: aids@tugikeskus.ee

MTÜ Convictus Eesti, Lastekodu 6 , Tallinn, kontakttelefon 6414107, e-post: convictus@convictus.ee

OÜ Corrigo, Jaama 34, Jõhvi, kontakttelefon +33 31 110, e-post: nak@corrigo.ee

Aasa Kliinik, Valeri Tskalovi 3, Sillamäe, kontakttelefon +3925153

OÜ Narva Sõltuvuste Ravikeskus, Karja 6c, Narva, kontakttelefon +35 48 344, e-post: rehabi@hot.ee

Ida-Viru Keskhaigla, Ravi 4, Kohtla-Järve, kontakttelefon +372 554 2662